• „Opriţi distrugerea învăţământului românesc!”

    La această oră, la Casa Universitarilor din Bucureşti se desfăşoară o masă rotundă ai cărei organizatori sunt Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR), Consiliul Naţional al Rectorilor (CNR), Consiliul Naţional al Elevilor (CNE), Federaţia Naţională a Asociaţiilor de Părinţi - Învăţământul Preuniversitar (FNAP-IP), Federaţia Naţională Sindicală „Alma Mater”, Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI), Federaţia Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret”.

    ANOSR a participat ieri la o întâlnire cu reprezentanţii Guvernului pentru a discuta despre nemulţumirile studenţilor legată de finanţarea educaţiei. Studenţii au cerut garanţii din partea Guvernului privind respectarea articolului din Legea Educaţiei Naţionale care presupune alocarea a 6% din PIB pentru educaţie, articol a cărui implementare a fost amânată de Ministerul Finanţelor Publice până la 1 ianuarie 2014.

    „Pentru PRIMA DATĂ în istorie, studenţii, elevii, sindicatele, părinţii, profesorii şi rectorii se întâlnesc pentru a opri distrugerea sistemului educaţional din România!”, se mai arată în comunicatul remis redacţiei.

    (Sursa: CugetLiber, marti, 29 octombrie 2013, autor: Simona Anghel)

    *

    Pe lângă subfinanțarea educației ar trebui să fie discutate foarte serios ”experimentele” ce au avut loc în ultimii ani în acest domeniu. Toate guvernele care s-au perindat la cârma României au ținut neapărat ”sa înnoiască” învățământul. Din păcate totul s-a rezumat la a aduce câteva farduri de import - vezi săptămâna ”Școala altfel” - fără a trata cu adevărat verigile atinse de cangrenă. Ca să poți întineri un pom, trebuie mai întâi să-i tai uscăturile, să-l cureți de paraziți și să faci lumină în jurul lui. Educația ar trebui sa fie ”Pomul cunoașterii și al luminii”. Ne trebuie, deci, oameni luminați si cinstiți la cârma ei, programe pertinente, bine întocmite, care să nu se erodeze macar cinci ani la rând, manuale adevărate, care, de asemenea, să fie valabile cel putin cinci ani și dascăli cu drag de copii și de munca la care s-au înhămat.
    Miha

    Comments 1 Comment
    1. Avatar scranda
      scranda -
      Un prim pas ce ar trebui facut pentru invatamant, este acela de a scoate invatamantul de sub dictatura politicului. Politicul reprezinta <cangrena> invatamantului romanesc. Fiecare ministru al invatamantului a incercat sa se remarce prin acele masuri de import, fara a tine seama de faptul ca acestea nu se pliaza pe invatamantul din tara noastra. Saptamana '' Scoala altfel '' se poate numi si Saptamana ''Vacanta altfel''.
      Se tot vorbeste despre descentralizarea invatamantului, dar in realitate se produce o centralizare a acestuia tot mai accentuata, iar deciziile se iau din scaunul ministerial in spatele usilor inchise, fara o dezbatere publica reala.
      Politicul nu intelege ca o decizie este mai eficienta daca este luata de cei pe care-i afecteaza acea decizie.
      Au fost luate decizii in graba pentru a rezolva situatia pe moment, pasand responsabilitatea, asa cum sa intamplat si cu decontul cadrelor didactice, obligand Consiliile locale la decont chiar daca acestea nu aveau un buget care sa le permita acest lucru.
      In locul unui invatamant modern si eficient despre care se tot vorbeste, avem in momentul de fata un invatamant sub nivelul celui din 1990. Invatamantul tehnico-profesional a fost distrus de catre marea ministresa Ecaterina Andronescu prin desfiintarea scolilor profesionale in 2003, elevii fiind obligati sa faca un liceu chiar daca nu doreau sau nu faceau fata cursurilor, lucru dovedit de promovabilitatea la bacalaureat.
      O alta gafa ministeriala a fost evitata in ultimul moment, la interventia mass -media, atunci cand Ecaterina Andronescu, distrugatoarea invatamantului romanesc dorea sa inscrie in invatamantul superior, absolventi de liceu fara bacalaureat.
      Datorita ambitiilor politice nici unul din ministrii veniti dupa Andronescu nu a dorit sa rezolve situatia diplomelor nerecunoscute de minister de la formele neacreditate. In momentul de fata sunt pe piata muncii un numar insemnat de absolventi cu diploma de licenta incadrati cu studii superioare, iar colegii lor de banca, au fost respinsi de la examenele de titularizare in invatamant. Aceasta situatie a dus la scaderea gradului de incredere in invatamantul superior romanesc, nu numai a acelor universitati ce au organizat cursuri la asazisele forme neacreditate, Ministerul Educatiei fiind obligat sa supravegheze atat invatamantul superior de stat cat si cel privat iar in cazul in care au constatat incalcari ale legii trebuiau sa intervina in acel moment. In momentul de fata Ministerul nu doreste sa ia o decizie desi Instantele dau castig de cauza acestor fosti studenti obligand Ministerul si Universitatea la eliberarea acestor diplome.
      Acestea sunt doar cateva dintre problemele invatamantului romanesc, ele fiind mult mai multe din pacate.